Tampereen taidemuseon konservaattorit

Tampereen taidemuseon konservaattorit työskentelevät pääosin Museoiden kokoelmakeskuksessa. Taidemuseolla on kolme konservaattoria, joista yksi on erikoistunut paperiteoksiin. Heidän asiantuntemuksensa on pirkanmaalaisten yhteisöjen käytettävissä neuvontapalveluna: sopimuksen mukaan voi tulla tutustumaan konservointilaitokseen ja nähdä käytännössä oikeita toimintatapoja ja suositeltavia materiaaleja. Samoin sopimuksen mukaan konservaattori voi tulla paikan päälle tutustumaan taideteosten olosuhteisiin ja antamaan neuvoja mahdollisista parannuksista sekä arvioimaan mahdollista konservointitarvetta. Museon konservaattoreilta saa tietoja myös asianmukaisen materiaalin hankintapaikoista ja suositeltavista konservointiyrityksistä.

Tasaiset olosuhteet

Maalaukset ja paperiteokset eivät pidä vaihtelusta, varsinkaan lämmön ja kosteuden vaihtelusta. Erityisen vahingollisia ovat nopeat olosuhteiden muutokset. Lämmittämättömissä tiloissa ei kannata säilyttää teoksia.

Hapotonta

Paperipohjaisella teoksella on yleensä taustapahvi ja passe-partout-kehys, joka estää kuvapintaa koskettamasta lasiin. Niiden pitää olla hapotonta materiaalia – hapollinen pahvi kuvioi ajan kuluessa teokseen omat lisäyksensä.

Puhdistus

Vuosikymmeniä esillä ollut maalaus saattaa muuttua hyvin hillityn väriseksi yksinkertaisesti siksi, että se likaantuu. Kuvapinnan puhdistamiseen ei ole olemassa tee-se-itse-konstia, vaan se on aina ammattitaitoisen konservaattorin työtä.

Ei aurinkoa

Erityistä myrkkyä varsinkin paperipohjaisille ja tekstiiliteoksille on suora auringonvalo. Jos haluaa päästä vesivärimaalauksesta eroon, keino on varma. Aurinko haalistaa teoksen peruuttamattomasti eikä korjaaminen ole mahdollista.